Az elkövetkező néhány hónap
kritikus lehet a befektetések világában. A FED valószínűleg befejezi
eszközvásárlási programját az év közepére, napvilágot láttak olyan
híresztelések, hogy a Görög állam már az év második felétől bocsáthat ki 5 éves
állampapírokat, számos alap felülsúlyozta vállalati kötvény portfolioját.
Egyértelműen a kötvények játszották a főszerepet az év első negyedévében, és
úgy látszik meg is maradnak a figyelem középpontjába. A kérdés csak az, merre
tovább?
A FED lassítás hatásai
A
FED, mint valószínűleg mindenki tudja már, havi 10 milliárd dollárral csökkenti
eszközvásárlási programját 2013 decemberétől kezdve. 85 milliárdos mértékről
indulva ez azt jelenti, hogy ha nem változtatnak a politikán akkor júliusra
teljesen elzárhatják a pénzcsapokat. Ez minden bizonnyal egy piaci átsúlyozást
és korrekciót jelent egyes eszközosztályok (leginkább részvény és kötvény
piacokat) figyelembe véve. A program indulásakor a FED vásárlása gyakorlatilag
kiszorította a kötvény piacról az érdeklődőket, akik így kénytelenek voltak
más, kockázatosabb eszközök felé elmozdulni. Ennek a többlet keresletnek volt
köszönhető a tőzsdei indexek gyors növekedése, így nem kizárt, hogy az ár-apály
elvét követve korrekciót is okozhat a hatás eltűnése. Nem véletlen, hogy míg a
bevezetés hirtelen sokk volt, addig a lassítást előre meghatározott mértékkel
végzik.
Az
"apály" ideje alatt a kevésbé kockázat kedvelők valószínűleg eggyel
visszafelé fognak elmozdulni. A következő állomás a vállalti kötvények piaca.
Itt igen körültekintőnek kell lennie befektetőnknek, hiszen az igazán nagy
pénzeket már átmozgatták ide, ám még mindig van tér további hozam csökkenésre.
Természetesen vállalati kötvények között is van különbség, így például egy EU
vagy USA kötvény kockázata átlagban kisebb, mint egy feltörekvő piacé.
Olyan
pszichológiai faktorokat is számításba kell venni, mint a többlet likviditás
megszűnésétől való félelem, mely az eszközvásárlási program teljes
leállításánál fog tetőzni, illetve a kockázati konformáció. Utóbbi alatt azt
értjük, hogy az ideiglenesen kockázatosabb eszközökbe fektetők közül a pozitív
tapasztalat hatására többen maradhatnak ezeknél az eszközöknél, torzítva ezzel
az ár-apály mechanizmust.
FED eszközök növekedésének lassulása:
FED eszközök növekedésének lassulása:
forrás: federalreserve.gov
A piaci forrásbevonás és hátrányai
Görögország
kötvénypiaca újra éledezni kezdett. A Piraeus Bank, amely a legnagyobb görög bank a
mérlegfőösszeget tekintve, március 18.-án 500 millió euró értékben bocsátott ki
kötvényeket. A kötvényekre hatszoros túljegyzés volt, holott névértékre
vetített hozama csupán 5% a papírnak. A banknak 2013-ban 1,7 milliárdos adózás
előtti eredménye volt, szemben a 2012-es 1,1 milliárdos veszteséggel, tavaly
júniusban 7,3 milliárd euróval növelték tőkéjét, melyet a 170 milliárdos EU és
IMF segélycsomagból allokálták a bankra. Mi ezek között az összefüggés? A piaci
forrásbevonásánál egy igen fontos tényezővel kell számolni a hitelt felvevőnek
és hitelezőnek is, ez pedig az erkölcsi kockázat. A hitelezőnek ez egy plusz
kockázat, míg a felvevőnek ennek megfelelően egy költség sáv, amit meg kell
téríteni hitelezője felé. Legtöbbször, amikor azt mondjuk "beárazza a
piac" arra gondolunk, hogy az erkölcsi kockázatot árazzák be, vagyis azt,
hogy kire is bízzuk a pénzünket. Úgy tűnik a Piraeus esetében e fenti
intézkedések elegendőnek bizonyultak az relatíve alacsony kockázati felár
eléréséhez.
A
Görög állam szintén visszatérhet a tőkepiacokra ebben az évben. Holott 3 és 6
hónapos kötvényaukciókra már került sor az elmúlt hónapokban (míg a rövid
futamidő ellenére is viszonylag magas kockázati felár mellett) több görög
forrás is megemlítette egy 2014-es 5 éves futamidejű 1,5-2 milliárd euró értékű
kötvénysorozat kibocsátását. Hivatalos bejelentés még nem történt, egyenlőre
csak lehetséges koncepcióként kezelik a hírt. Itt szintén kérdéses, hogy a fentebb
említett okok kapcsán hogy alakul a kockázati étvágy, bár azt erősen
befolyásolhatják a tartósan alacsony kamatszintek is.
A
visszatérés lehetősége egy valamit biztosan indikál: a kockázati szintek
elértek egy olyan szintet, hogy a Görög állam elgondolkodhasson az EU, IMF
párostól való függetlenedésről. Miért függetlenedés? Semmilyen ideológiát vagy
nemzeti érzelmet nem veszünk itt számításba. Arról beszélünk ilyenkor, hogy az
EU és IMF kölcsönök mellé bizonyos kötelezettségek is jártak/járnak, melyekkel
a két szervezet pontosan az erkölcsi kockázatot igyekszik csökkenteni. Ezért is
lehet a Monetáris Alaptól a piacinál olcsóbb hitelhez jutni.
Miért van erre szükség?
Állami szinten. mint minden nyugati államnál az államháztartás fenntartása, és a fentebb írt politikai függetlenedés felé való elmozdulás miatt szükséges visszaállni a piaci finanszírozási formára. A görög kormány valószínűleg úgy értékeli, hogy már stabil annyira a gazdaság, hogy a fiskális önállósodás ne döntse romokba azt. A GDP-hez mért államadósság még így is magas, de csökkenő pályára állt: 170,3% (2012) ról 156,9 %-ra (2013) csökkent, holott a gazdaság még mindig negatív növekedést produkál! Ugyanakkor a deflációs nyomás alól kezd kikerülni a gazdaság (-2% CPI (2012); 0% CPI (2013)), ami jó hír az adósoknak, hiszen a reál kamatok csökkenek ezáltal.
A pénzügyi rendszernél sorozatos tőkekivonást figyelhettünk meg a válság évei alatt, ezen elveszett források pótlása és ezáltal a befektetések növelése lehetnek a folyamat fő mozgatórugói.
Miért van erre szükség?
Állami szinten. mint minden nyugati államnál az államháztartás fenntartása, és a fentebb írt politikai függetlenedés felé való elmozdulás miatt szükséges visszaállni a piaci finanszírozási formára. A görög kormány valószínűleg úgy értékeli, hogy már stabil annyira a gazdaság, hogy a fiskális önállósodás ne döntse romokba azt. A GDP-hez mért államadósság még így is magas, de csökkenő pályára állt: 170,3% (2012) ról 156,9 %-ra (2013) csökkent, holott a gazdaság még mindig negatív növekedést produkál! Ugyanakkor a deflációs nyomás alól kezd kikerülni a gazdaság (-2% CPI (2012); 0% CPI (2013)), ami jó hír az adósoknak, hiszen a reál kamatok csökkenek ezáltal.
A pénzügyi rendszernél sorozatos tőkekivonást figyelhettünk meg a válság évei alatt, ezen elveszett források pótlása és ezáltal a befektetések növelése lehetnek a folyamat fő mozgatórugói.
forrás: Bank of Greece